FN har blåstemplet en SDG-simulator til regeringer, drabet på George Floyd har fået amerikansk erhvervsliv til at tage stilling, og SpaceX har startet en ny æra af regulære rumrejser. Det er blandt emnerne i ugens nyhedsbrev, der også byder på elektrisk luftfart og tips til mentalt helbred i en sygelig tid.
Velkommen til #39 - og rigtig god læselyst
Transport
Ny æra i rumfart
Lørdag den 30. maj 2020 lykkedes det SpaceX at blive historiens første, kommercielle rumfartsselskab til at sende astronauter ud i verdensrummet og den Internationale Rumstation. SpaceX gjorde det i noget der minder om en 22 etager høj Tesla og 50% billigere end nærmeste konkurrent. Jeg skrev lidt om missionen sidst og skåler dig velkommen til en splinterny æra af regulære rumrejser 👨🚀🥂👩🚀
Ny æra i luftfart
En 100% elektrisk flyver med plads til 9 personer har for første gang nogensinde fløjet i hele 30 minutter på ren strøm. Omkring 5% af verdens flyvninger er på under 150 km - en perfekt distance til elfly som dette. Brændsel til turen kostede $6 mod de normale $300, og testpiloten var særligt forundret over den utrolige reduktion af støj.
[caption align="alignnone" width="980"]
[/caption]
Tech & samfund
Skal arbejdsgiver betale husleje?
Det kan give en masse friheder at arbejde hjemmefra, men indirekte ender du med at betale det erhvervslejemål virksomheden sparrer - er det okay? En schweizisk domstol har ifølge avisen Tages-Anzeiger afgjort at arbejdsgiver skal bidrage til arbejdstagers husleje - hvis arbejdet udføres hjemmefra.
SDG-simulator blåstemplet af FN
Forskere ved Turing-instituttet i London har udviklet et algoritmebaseret værktøj der kan simulere hyperkomplekse samfundsmodeller og hjælpe politikere med at træffe bæredygtige beslutninger.
🔹🔺🔸 Læs også hvordan Salesforce pionerer algoritmebaseret skattepolitik der skal tilgodese produktivitet og social lighed på mest effektive og retfærdige vis.
Twitter udfordrer Trump
Twitter har introduceret fakta-tjek på tweets (på høje tid), og markeret flere af Trumps opslag som tvivlsomme og ét som voldsfremmende. Rasende Trump har taget til genmæle med en hastelov der skal gøre det nemmere at slå ned på sociale medier (på høje tid), og jeg, hvis I vil have mig undskyld, stikker lige ned efter popcorn 🍿 (tak for tip til @markreesandersen)
🔹🔺🔸 Ansatte ved Facebook presser på for en strengere håndtering af Trumps kampagner, men Zuckerberg ormer sig på vanlig vis.
Tips til digital beskyttelse under demonstration
WIRED har været så søde at lave et lille overblik til demonstranter over hvordan man bedst beskytter sig mod overvågning under demonstrationer.
Mentalt helbred i en sygelig tid
Vi lever i en tricky tid med radikale omvæltninger, og det kan være udfordrende at vedligeholde forstand og trivsel i ny og næ. Heldigvis er det langt mindre tabubelagt at arbejde med sig selv end nogensinde før, og der er hjælp at hente.
🔹🔺🔸 Videokonsultationer med psykologer og psykoterapeuter er blevet rigtig, rigtig populært under pandemien. Et studie fra 2014 med 114 patienter konkluderede at fysiske og digitale konsultationer er lige effektive.
[caption align="alignnone" width="980"]
[/caption]
Til sidst: Corporate activism
[caption align="alignnone" width="980"]
[/caption]
"For once, Don't Do It. Don't pretend there's not a problem in America."
Sådan tweetede Nike sidste uge i det der har udgjort blot en dråbe i havet af globale tilkendegivelser oven på den lamslående udstilling af systemisk malfunktionalitet i USA, hvor en betjent i Minneapolis demonstrerede knusende politibrutalitet og racisme med hele verden som vidne.
Her i kølvandet vil jeg afholde mig fra spekulationer om de borgerkrigslignende tilstande i verdens mest bevæbnede land - hvordan politistyrken ligner sci-fi-krigere fra Marvel-film, mens sundhedspersonale hækler mundbind af gamle viskestykker, og hvordan deres rablende infantile makakabe af en præsident med hovmod ventilerer gløderne i stedet for at dulme dem...
Til gengæld har jeg bemærket hvordan amerikansk erhvervsliv blander sig i debatten, med virksomheder som Netflix, Twitter, Citigroup og Nike der udviser erhvervsaktivisme på forskellig vis. Det kaldes corporate activism - når en virksomhed vover sig ud i moralske vande, der tilgodeser andet end profit. Og selvom denne slags sympatierklæringer ofte bunder i kalkuleret marketing, virker der til at være en vis emotionel spontanitet og human oprigtighed i dette tilfælde.
Folk er sgu ved at have fået nok, ligner det. Sådan føles det selvfølgelig ofte under skelsættende begivenheder, at NU må det da vist være dråben?! Men intet lige nu er som før. Alt det her sker på et i forvejen utroligt tidspunkt - hvor det måske aldrig nogensinde før har været SÅ tydeligt, at en virksomhedheds overlevelse står og falder på befolkningens ve og vel.
Rasende forbrugere har lynhurtigt påpeget at sympati fra erhvervsliv slet ikke er nok - folk kræver donationer, adfærdsændringer og handling. Om handlingen kommer og bliver tilstrækkelig vil tiden vise - men at Adidas fx retweeter ærkerivalen Nikes opslag, og at Nike vender tilbage med et lille ❤️ er bestemt nye takter, og det er da en start.
Neutralitet betaler sig ganske enkelt ikke, når verdenssamfundet står over for adskillige eksistentielle kriser og 4.5 milliard mennesker er i konstant kontakt online. "We are not asking you to buy our shoes. We are asking you to walk in someone else’s", skriver Reebok.
-Hvad med dig, tror du det nytter noget når megavirksomheder i 2020 vælger side, og flexer deres indflydelse i retfærdighedens tegn? Er det mere og andet end maskeret marketing? Og føler du også at det føles lidt anderledes lige netop denne gang?
Kæmpe kh
🔹🔺🔸 #ActualNews har brug for flere læsere, og flere læsere har brug for #ActualNews. Hjælp mig med at sprede disse guldkorn: Opfordr mindst én anden person til at skrive sig op - gerne lige NU 🙏 Tak 😘