En banebrydende opdagelse der overvinder malaria, en algoritme der simulerer sig til optimal skattepolitik, og et kamera der tager 70 trillioner billeder i sekundet er blandt emnerne i ugens nyhedsbrev, der også byder på shareholder activism og en unik situation for luftfartsindustrien med 16.000 parkerede fly.
Velkommen til #36 - og rigtig god læselyst
Fremsyn | Foredrag | TEDx | Børnebog | Video
Annonce
Du får både rabat ved checkout + gratis fragt, hvis du køber en 3D-printet (übersej) raketlampe fra SpaceX Fanstore gennem dette link 🚀
Er du den næste annoncør i #ActualNews?
Tech & science
Mystisk bakterie reducerer metanudslip
Forskere har fundet en ny type elektrisk ladet livsform i bugten ud for Aarhus, der potentielt kan mindske rismarkers udledning af drivhusgassen metan med 90%. Rismarker står for 10% af verdens metanudslip (tak for tippet til @andershauch).
Mikrobe forhindrer malaria
Forskere i Kenya har opdaget en mikrobe der beskytter myg mod den malariaparasit, de overfører til mennesker. Forskerholdet spår opdagelsen enormt potentiale til at bekæmpe den dødelige sygdom, der årligt koster omkring 400.000 menneskeliv (de fleste af dem er børn under 5 år).
Kamera tager 70 trillioner billeder i sekundet
Samtlige rekorder er blæst omkuld af verdens hurtigste kamera, der tager 70 trillioner billeder i sekundet. Kameraet er udviklet i Californien for at optage ekstremt hurtige fænomener som fx kernefusion og fluorescerende forfald af biomolekyler.
Månen er kortlagt
Det har taget forskere årtier at kortlægge Månens overflade, og de er langt om længe færdige. Kortet er frit tilgængeligt i al sin detaljerige pragt.
[caption align="alignnone" width="980"]
[/caption]
Miljø & klima
Brun bjørn tilbage i Spanien
Takket være en årelang beskyttelsesindsats er den brune bjørn spottet i Nordspanien for første gang i over 150 år.
🔹🔺🔸 Rímac-floden i Peru, der er 200 km lang og forsyner hovedstaden Lima med 80% af byens drikkevand, har været 90% mindre forurenet siden lockdown.
Klima og corona
En global undersøgelse forestaget af Ipsos konkluderer at 71% af alle synes klimakrisen er lige så alvorlig en trussel som corona - og at der må handles.
[caption align="alignnone" width="980"]
[/caption]
Økonomi
Skotland nærmer sig borgerløn
Den skotske førsteminister Nicola Sturgeon har erklæret at tiden er inde til en alvorlig overvejelse af borgerløn.
🔹🔺🔸 Splinterny undersøgelse fra Oxford University konkluderer at hele 71% af alle europæere har taget idéen om borgerløn til sig. Samme undersøgelse påpeger, at hele 53% af alle unge europæere forventer mere gennemgribende klimahandling fra autoritære regimer end fra de demokratiske 🤔
Algoritmebaseret skattepolitik
Forskere ved Salesforce er ved at udvikle platformen AI Economist der kan simulere hele økonomier millioner af gange. Håbet er at finde frem til retfærdig og effektiv økonomisk politik, der både tilgodeser produktivitet og social lighed.
🔹🔺🔸 At lade algoritmer famle sig til socioøkonomisk politik virker radikalt, og faldgruberne er mange. Mere attraktivt virker det, når man lige husker på mængden af faldgruber ved menneskepolitikere - et emne jeg bl.a. er inde på i børnebogen Folkes Fremtidsrejser 😊
Libanon legaliserer cannabis
Det libanesiske parlament har legaliseret medicinsk og industriel cannabis i håbet om at indbringe op mod $1 milliard årligt gennem eksport.
[caption align="alignnone" width="980"]
[/caption]
#GrønGenstart
Megavirksomheder kræver klimafokus
60 tyske og 90 franske megavirksomheder, nogle af dem kulsorte af natur, kræver at den franske regering iværksætter en klimavenlig genstart af økonomien, så de nye stimuluspakker ikke underminerer de grønne investeringer de allerede har foretaget. Drivkraften er måske ikke kærlighed til kloden, but by all means 🤑
Shareholder activism
Oliegiganten Total har præsenteret en plan for klimaneutralitet, men investorer kalder bluf og kræver mere ambition - omgående. Igen: Måske gør de det for at redde planeten, måske fordi de forventer det klart største afkast sådan. Lige meget hvad er det GODT og kaldes for shareholder activism.
🔹🔺🔸 Dyrevelfærdsorganisation PETA udøver lige nu en mere aggressiv form for shareholder activism, hvor de målrettet køber sig ind i store kødproducenter som fx Tyson Foods for at accellerere bevægelsen mod kødfrit kød.
Air France bliver klimaradikal?
Den franske regering vil forvandle Air France til "the world’s most environmentally respectful airline" - bl.a. ved at indstille alle indenrigsruter der kan klares lige så hurtigt eller endda hurtigere i tog. #GrøntGenstart er i fuld gang 🌱
🔹🔺🔸 Miljøforkæmpere i England har fået øjnene op for at hjælpepakker til flyselskaber uden klimakrav måske er decideret ulovlige - på samme grundlag, formoder jeg, som da Heathrow ikke fik godkendt en tredje landingsbane tilbage i februar, fordi det ville være i strid med Parisaftalen.
Til sidst: 16.000 fly
Jeg skrev lidt om uidentificerede flyvende objekter sidste uge, så identificerede flyvende objekter virker som en oplagt, jordnær opfølger - og det vil jeg gøre med udgangspunkt i det her indslag fra CNBC, der har taget pulsen på den stillestående luftfartsindustri i den vide verden. Situationen er nemlig uden fortilfælde - og ret fascinerende i sin egen ret.
Kontekst: Den globale flyflåde af kommercielle passagerfly bestod af ca. 24.000 omkring årsskiftet, hvoraf op mod 20.000 konstant var i luften (visse dage er der over 200.000 flyvninger i alt, tjek fx dette skøre satellitklip fra 13. juli 2018). Ud af de mange, mange fly er cirka to tredjedele pt. parkeret på ubestemt tid. Den internationale flytrafik er nede med 63% (95% alene i USA), og selvom mange passagerfly er konverteret til fragtfly har flyselskaber aldrig nogensinde før skullet parkere så mange fly så hurtigt
Uden at dykke ned i pandemiens vidtrækkende konsekvenser for turisme, klima, lufthavne og luftfartsindustrien i det hele taget, der næppe nogensinde kommer sig oven på forretningsrejsendes opdagelse af videokonferencer (og mange andre, tekntoniske adfærdsændringer vi slet ikke kan forestille os endnu), synes jeg det er fascinerende bare at dvæle lidt ved dette massivt materialistiske momentum af mægtige maskiner.
Status: Som det er nu, er over 16.000 kommercielle fly midlertidigt hasteparkeret rundt omkring i verden. En stor del af dem er fløjet fra nær og fjern til amerikanske ørkener, da det knastørre miljø tærer mindst muligt på materiellet. For at skabe bare en my af en målestok til forståelse for opbevaringsbehovet er der på ovenstående billede cirka 26 fly, der fylder cirka en fodboldbane hver. Så er der cirka 15.974 fly to go... Bare cirka. Nedenunder har vi cirka 86 til, så er der 15.888 tilbage.
Som du kan se og læse i denne fremragende fotoreportage hvor disse billeder er fra, står lufthavne gabende tomme og landingsbaner bruges til opbevaring som aldrig før. Selv verdens største ørkenfacilitet til lagring af kommercielle fly, Pinal Airpark, er fyldt til randen.
Sådanne fly kan ikke bare stå stille, de har brug for vedvarende, minutiøs vedligehold og bevægelse i de utallige, bevægelige dele. Af samme grund flyver mange selskaber med nærmest tomme fly, for det er faktisk dyrere for dem i vedligehold at vække flyene fra dvale end bare at flyve dem som tomme spøgelsesfly.
Hvad nu? Tilbage står gisningerne, om hvad der er i vente. Direktøren for Airbus har spået at det vil tage industrien fem års tid at komme sig, mens den berygtede aktieinvestor Warren Buffett har sendt et klart og tydeligt signal til markedet ved at frasælge samtlige aktier. 4.000 af de parkerede fly er over 20 år gamle - giver det overhovedet mening at vedligeholde dem på ubestemt tid, når de alligevel nærmer sig pensionsalderen?
Situationen er uoverskuelig og får vidtrækkende konsekvenser for bl.a. mobilitet, handel, produktion og arbejdsmarked. Ligesom 9/11 forandrede menneskehedens måde at rejse på vil også denne krise præge vores bevægelsesfrihed, verdenssyn og økonomi. Pludselig springer det i øjnene hvor forvent man nåede at blive med flybilletter så utroligt billige at det knapt gav mening. Og som med så mange andre pre-pandemiske fænomener gav det måske netop bare ikke mening... Alt var bare sådan, som alting nu en gang var.
Ligesom det tilsyneladende er gået op for franske myndigheder, er der herfra forhåbentlig kun én måde at revitalisere industrier på: Meningsfuldt, miljørigtigt og bedre.
Kæmpe kh